12:55:00

Golem

Przedstawiam Wam najbardziej poruszającą książkę, jaką przeczytałam w 2022 r. Gdy sięgałam po nominowaną do Nike opowieść osadzoną na Podolu, na początku XX wieku spodziewałam się głębokiej warstwy kulturowej, która wprowadzi czytelnika w świat chasydów, ale autor osiągnął dużo więcej.

Tytuł: Golem
Autor: Maciej Płaza

Rok: 2021
Wydawnictwo: W.A.B.
ISBN: 9788328085114
Format: audiobook

Golem na pewno znany jest z licznych opowieści - to postać utworzona z gliny, przypominająca człowieka, ale pozbawiona duszy. Według praskiej legendy "w drugiej połowie XVI w. nasiliły się ataki na Żydów, których posądzano o bezbożne praktyki i okultyzm. Aby obronić siebie i innych, rabin Maharal ulepił z gliny wielką postać człowieka, którą następnie ożywił za pomocą tajemnych rytuałów i modłów" (za Wikipedią). 

Płaza wykorzystał tę historię, aby wprowadzić nas do na wpół zapomnianego życia, konfliktów i społeczności, które wciąż budzą całą gamę reakcji. Dokładność i bogactwo wykorzystanych elementów historycznych budzi ogromny podziw, a stopniowo budowane napięcie w fabule sprawia, że ostatnie rozdziały to kulminacja emocji. 

Realizm magiczny, narastające konflikty, zwierzęce instynkty, ludzkie emocje, opowieść o przybyszu, którego łagodne oczy kryją cierpienie i pokorę. Historia o uzdrowicielu, który zbyt wiele zrozumiał z mechanizmów świata, a który nie spotkał tyle miłosierdzia ze strony otaczających go ludzi, na ile zasłużył. 

Tańce, modlitwy, rytuały. Prześladowanie, krzywda, niezrozumienie i strach. To książka, która zostanie z Wami na długo, której nie będzie dało się opisać jednym słowem, ale po lekturze której nie będziecie żałować ani minuty poświęconej na zagłębianie się w opowieść Płazy.

6 komentarzy:

  1. Zaproponuję lekturę tej książki mojej przyjaciółce.

    OdpowiedzUsuń
  2. Przeczytałam. Zgadzam się z Tobą całkowicie. Niezwykle poruszająca opowieść.

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam już trochę o tej książce. Mam ją na oku. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oh, to trzeba zacząć czytać! Nie ma co odkładać na później ;)

      Usuń

Copyright © 2016 Redhead in Wonderland , Blogger