10:50:00

Szept

Żeby zróżnicować ostatnie wybory czytelnicze sięgnęłam po młodzieżówkę, która już może się pochwalić licznymi pozytywnymi opiniami. Trochę fantastyki, trochę science-fiction i akcja, która dla odmiany dzieje się w Australii, a nie (jak to zwykle bywa) w Stanach Zjednoczonych. 

Tytuł: Szept
Tytuł oryginału: Whisper

Autor: Lynette Noni
Tłumacz: Janusz Maćczak

Rok: 2021
Wydawnictwo: Uroboros
ISBN: 9788328085046 

Główna bohaterka to Jane Doe. Imię to przyznawane jest osobom anonimowym, których tożsamości nie da się ustalić. Dziewczyna jednak z rozmysłem nie chce ujawniać swojego nazwiska, choć sama zgłosiła się do szpitala, szukając pomocy. 

Ze zwykłego miejskiego ośrodka trafia jednak ona szybko do tajnej rządowej organizacji, która przeprowadza na niej wszelkiego rodzaju testy — fizyczne i psychiczne — ponieważ podejrzewają, że tajemnica, którą skrywa, tragedia, w której uczestniczyła, ma swoje podstawy w umyśle dziewczyny. 

Jane wie, że jej głos, a dokładniej słowa, które wypowiada mają przedziwną moc sprawczą. Co powie, to się wydarza. Kiedy jednak dyrektor zakładu wyznacza jej nieprzekraczalny termin, aby zaczęła współpracować oraz oddaje ją pod opiekę Landona, który traktuje ją nie jak obiekt doświadczalny, ale jak prawdziwą osobę, dziewczyna traci czujność. 

Z momentem, gdy zabiera głos, po raz pierwszy od lat, otwierają się przed nią nowe możliwości, ale pojawiają także nowe wyzwania. Konflikty w organizacji, frakcje, etyka badań, a także moralne dylematy, co zrobić z osobami posiadającymi takie zdolności jak Jane to podstawa fabuły. Ale jest też całkiem przyjemnie rozwinięty aspekt emocjonalny i (z żalem stwierdzam) potencjał na trójkąt miłosny, którego całym sercem nie znoszę w tego typu książkach. 

Jest to jednak przyzwoity pierwszy tom cyklu, choć fabuła momentami jest dość przewidywalna, a postacie mogłyby być lepiej naszkicowane. Ale z drugiej strony, wpisuje się dobrze w gatunek, więc nie mogę mieć większych zastrzeżeń. 

Za egzemplarz recenzencki dziękuję wydawnictwu Uroboros.

16 komentarzy:

  1. Zaproponuję lekturę tej książki mojej przyjaciółce. Lubi takie książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Zawsze się cieszę, gdy polecacie książki innym! ^_^

      Usuń
  2. Baaardzo mi się podobała. Wciągnęła mnie od pierwszej strony :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam już o tej książce, ale nie miałam chęci po nią sięgnąć. I w sumie to się nie zmieniło ;). "Szept" to raczej nie moje klimaty - niechętnie sięgam po fantastykę młodzieżową.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli to nie są Twoje klimaty, to to nie jest książka, która Cię zachwyci i zmieni nastawienie do gatunku. Lepiej odpuścić ;)

      Usuń
  4. Już jakiś czas temu zwróciłam na nią uwagę, więc przyjdzie i na nią czas.

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam już nieco o tej książce, ale jak na razie nie mam jej w planach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Słyszałam o tej książce wcześniej. Nawet mam ją pod ręką. Nie mam wobec niej jakiś wielkich oczekiwań, bo trochę książek tego rodzaju przeczytałam.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na empik go jest audiobook, ja tak sobie pomagałam :D

      Usuń
  7. Może kiedyś i ja przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. "Dobra młodzieżówka nie jest zła" - mogę się pod tym podpisać :) Aczkolwiek mając wybór, sięgam zwykle po coś innego ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ja czasem muszę sięgnąć po coś lekkiego, więc kończy się na YA :D

      Usuń

Copyright © 2016 Redhead in Wonderland , Blogger