18:47:00

Wskazówki

Jeśli myślicie, że współczesne bajki dla dzieci to tylko fantastyka, smartfony i komputery, to mam dla Was książkę, która obali takie założenie!

Tytuł: Wskazówki
Autor: Bartosz Szczygielski
Ilustracje: Joanna Rusinek

Rok: 2020
Wydawnictwo: Wilga
ISBN: 978-83-280-7322-7

Głównym bohaterem jest Maks, uczeń szóstej klasy. To chłopak bystry, wesoły i pracowity. W dzień wagarowicza ma plan, żeby uciec z lekcji i zarobić na wymarzonego smartfona. Pakuje do plecaka szmatkę, płyn do mycia okien i wyrusza na parking pod centrum handlowym. 

Umknął mu jednak fakt, że do takiego przedsięwzięcia jak mycie szyb samochodowych potrzebna jest mu... woda. I gdyby nie jej brak, pewnie w ogóle nie musiałby wchodzić do centrum handlowego. Nie wpadłby wtedy na swojego dyrektora i nie musiałby uciekać w popłochu ze sklepu. Pewnie nie wpadłby też w parku na tajemniczą starszą panią i nie znalazłby dziwnego plecaka wypełnionego pieniędzmi. 

Historia już wydaje się szalona? To trzymajcie się foteli, bo jeszcze nie doszliśmy do najciekawszego wątku - sklepu ze starociami, który pojawia się i znika, a także zegarka, dzięki któremu Maks może cofnąć się w czasie. Do tego nie do końca jasna śmierć mamy naszego bohatera i tajemnicze okoliczności zniknięcia jego babci. Dość wścibska, ale urocza koleżanka z klasy i przygoda goniąca przygodę!

Twórczości tego autora nie znałam wcześniej, chociaż wiem, że na naszym rynku jest on znany z kryminałów takich jak Krew, Aorta czy Krok trzeci. Tych książek nie czytałam, ale były one dość dobrze przyjęte przez czytelników. Wskazówki to książka dedykowana najmłodszym czytelnikom, ale trzyma w napięciu i uważam, że jest to przygodówka napisana w świetnym, sensacyjnym stylu. 

Ale oprócz przygód mamy tutaj wartości rodzinne, poczucie przyzwoitości i życzliwość — cechy, o których mam wrażenie trzeba coraz częściej przypominać najmłodszym; a także nauczkę, że nawet posiadając magiczny zegarek nie jesteśmy w stanie cofnąć tego, czego żałujemy i że wszystkie nasze czyny mają konsekwencje.

Przygody Maksa są ciekawe, rozdziały pochłania się jednym tchem, a wszelkie niedogodności (jak np. brak telefonu komórkowego) przypomina nam o dziecięcych przygodach i lekturach szkolnych, którymi zaczytywaliśmy się w podstawówce. Może to być dość sentymentalna podróż dla starszych czytelników ;)

To lektura, której nikt nie pożałuje, bo chociaż wydaje się lekka i zabawna, wraz z dreszczykiem emocji doznamy też wzruszeń. Częste zwroty akcji nie pozwalają na przewidywalność. Książka kończy się w takim momencie, że czekając na kolejny tom, przebieramy z niecierpliwości nogami! 
Wyświetl ten post na Instagramie.
Autor znany z kryminałów zabiera się za literaturę dla młodszych czytelników. Czy było to posunięcie ryzykowne? Tak. Czy się udało? Wyszło lepiej niż się spodziewałam! Akcja goni akcję, mamy przekaz cennych wartości i mimo że to główny bohater może cofać wskazówki magicznego zegarka, to dla czytelnika będzie to podróż sentymentalna! Recenzja od wczoraj wisi na blogu, więc zapraszam! . . . . #wskazówki #bartoszszczygielski #joannarusinek #wydawnictwowilga #foksal #grupawydawniczafoksal #literaturadlanajmłodszych #literaturamłodzieżowa #akcja #przygoda #podróżewczasie #tompierwszy #przygodówka #wspuśćwiosnędodomu #plantsforlife #flowers #springflowers #wiosna #spring #zegarek #vintagewatch #mysterynovel #bookstagrampl #takczytam #książkanadziś #czytaniejestfajne #bookworm #czytambolubię #instabooks #kochamksiążki
Post udostępniony przez Redhead in Wonderland (@redhead_in_wonderland)
Za egzemplarz recenzencki dziękuję wydawnictwu Wilga!

25 komentarzy:

  1. Cieszę się, że powstają tak wartościowe książki dla młodych czytelników. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Tylko jeszcze trzeba ich zachęcić do czytania :)

      Usuń
  2. Ja ostatnimi czasy nie interesuje się już publikacjami dla dzieci, więc nie mam pojęcia co jest na topie. To dobrze, że powyższa lektura warta jest uwagi.😁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Opis brzmiał na tyle interesująco, że skusiłam się na egzemplarz. I naprawdę nie żałuję, więc polecam dalej ;)

      Usuń
  3. Twoja opinia bardzo zachęca do zajrzenia do tej książki. Zapisuję sobie jej tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Zawsze się cieszę, jeśli zachęciłam do książki! ♥

      Usuń
  4. Ogromnie jestem szczęśliwa, że powstaje coraz więcej ciekawych i wartościowych książek dla dzieci. Jeżeli od najmłodszych lat dzieciaki mają styczność z fajną literaturą to tym większa szansa, że w przyszłości będą lubić książki i je doceniać jako źródło wiedzy jak i rozrywki :)

    PS. Mam techniczne pytanie, jak dodajesz link do IG w postach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również... książki niby dla dzieci ale i dla nas dorosłych, takie które niosą ze sobą coś wiecej niż tylko treść... takie z duszą i sensem których człowieke nie powstydzi się umieszczenia na swoją półkę :)

      Usuń
    2. Jest dokładnie tak, jak mówicie! Ja sama zaczytywałam się w dzieciństwie książkami, które do tej pory świetnie wspominam. Ale kto wie, jakim zamiłowaniem dzisiaj darzyłabym literaturę, gdybym jako dziecko męczyła się np. tylko z lekturami szkolnymi albo trafiała na jakieś głupoty. Chyba wszyscy tak mają ;)

      A żeby dodać zdjęcie z IG w poście musisz skopiować kod osadzania (z postu na Instagramie) i wkleić go w treść posta. I gotowe ;)

      Usuń
    3. Teraz książki pisane niby dla dzieci a jednak i dorosły widzi w nich wiele piękna i uczy się na nich

      Usuń
    4. Książki dla dzieci jednak głównie piszą dorośli. ^_^ Gdy wracamy do tych książek po latach lub czytamy nowe tytuły (dla dzieci) jako dorośli, to jednak dostrzegamy więcej. I te książki, w których coś nas poruszy trzeba polecać młodszym pokoleniom ;)

      Usuń
    5. Zgadzam się ale "inaczej" nie oznacza ze nie będą się podobać.. czasem rzeczywiście to nie to samo a czasem na nowo odkrywamy ich treść ;)

      Usuń
  5. Być może sięgnę jak będę miała możliwość :)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to bardzo się cieszę! ^_^

      Usuń
    2. Ja również :)

      PS Będzie mi miło jeśli czasem zajrzysz do mnie - jeśli masz ochotę ;)

      Usuń
  6. Coraz bardziej jestem przekonana do książek z tego wydawnictwa :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam takie książki i też uważam, że i dorosły z podobnych książek dla dzieci może wyciągnąć jakąś naukę. Zapisuję tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że zachęciłam! Będę czekać na recenzję u Ciebie ;)

      Usuń
  8. O, chętnie przeczytam :) Często sięgam po książki dla dzieci i lubię, kiedy dużo się w nich dzieje!

    OdpowiedzUsuń
  9. Wolałabym sięgnąć po inne książki tego autora ("Krok trzeci" mi się podobał), ale gdyby i ta wpadła mi w ręce - czemu nie? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to widzisz! Czytałaś inne jego książki! Ja jeszcze do nich nie dotarłam i będę musiała to nadrobić ;)

      Usuń
  10. Jak ja lubię takie młodzieżowe książki! Sięgam po nie, kiedy tylko nadarzy się okazja. Trzeba przecież czasem obudzić swoje wewnętrzne dziecko. :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Nie można mu pozwolić spać za długo ;)

      Usuń

Copyright © 2016 Redhead in Wonderland , Blogger