11:15:00

Drobiazgi takie jak te

Tytuł znaleziony przez przypadek - szukałam prezentu dla przyjaciółki i natknęłam się na literaturę irlandzką, która ma specjalne miejsce w moim sercu. Szybko wyszperałam egzemplarz w bibliotece i pochłonęłam książkę na raz!

Tytuł: Drobiazgi takie jak te
Tytuł oryginału: Small Things Like These

Autor: Claire Keegan
Tłumacz: Krzysztof Cieślik

Rok: 2022
Wydawnictwo: Czarne
ISBN: 978-83-8191-585-4

Małe irlandzkie miasteczko, połowa lat 80tych, główny bohater, Bill, handluje węglem, ma żonę, pięć córek i jest powszechnie szanowany. Ciężką pracą wyrobił sobie pozycję w małej społeczności, która od pokoleń żyje według utartych schematów. 


Rozwożąc grudniowe zamówienia, trafia do klasztoru sióstr magdalenek, które prowadzą pralnię, ale i dom opieki dla dziewczyn, które "zbłądziły". Przez przypadek jego oczom ukazuje się widok młodych kobiet, zdesperowanych, skrzywdzonych i pozbawionych nadziei. Ale to nie ich wybory życiowe krzywdzą je najbardziej. 

Bill nie może przestać myśleć, o tym, co zobaczył, gnębi go sumienie, gnębią go podszepty społeczności, która boi się wystąpić przeciw kościołowi, ale gnębi go także jego własna historia i pochodzenie. 

To malutka forma, nowelka raczej niż powieść. Podobno autorka, której wcześniej nie znałam, jest mistrzynią opowiadań. Opisy są oszczędne, napięcie rośnie, zakończenie pozostawia nas w takim miejscu, gdzie czytelnik doskonale rozumie, co się będzie dalej działo, ale nie musi o tym czytać wprost. 

Walka z własnym poczuciem moralności, dobrem ogółu i jednostki, sztuka wyboru. Społeczno-polityczny komentarz o miasteczku kontrolowanym przez instytucję kościelną.

Bardzo ciekawa pozycja, o której na pewno będzie jeszcze głośno. Oficjalne przeprosiny rządu irlandzkiego za "pralnie magdalenek" zostało wystosowane dopiero w 2013 r. Masowe groby w tych instytucjach wskazują na dziesiątki tysięcy ofiar w całym kraju. 

Dodatkowo, główną rolę w adaptacji filmowej zagra Cillian Murphy, więc jest na co czekać i na ekranach!

10 komentarzy:

  1. chętnie bym przeczytała bo irlandia i mistrzyni opowiadań - to musi być coś dla mnie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że spodoba Ci się ta historia!

      Usuń
  2. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale bardzo mnie nią zaciekawiłaś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, cieszę się, że recenzja się przydała! :D

      Usuń
  3. Mam tę książkę w planach od jakiegoś czasu - a po przeczytaniu Twojej recenzji jeszcze bardziej chcę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, to tym bardziej nie ma na co czekać, bo to bardzo krótka lektura!

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Świetnie! Zawsze mi miło, jeśli zachęciłam do tytułu! :)

      Usuń
  5. A więc muszę przeczytać przed ekranizacją.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Redhead in Wonderland , Blogger