08:55:00

Śmierć królów. Tragiczne zgony władców średniowiecznej Anglii

Śmierć Elżbiety II wzbudziła emocje nie tylko w poddanych, ale także w ludziach na całym świecie. Dlatego doceniam spryt mojej osiedlowej biblioteki, która wystawiła tę książkę na półkę polecanych tytułów, bo inaczej pewnie bym do niej sama nie dotarła.

Tytuł: Śmierć królów. Tragiczne zgony władców średniowiecznej Anglii
Tytuł oryginału: The Death of Kings: Royal Deaths in Medieval England

Autor: Michael Evans
Tłumacz: Magdalena Loska

Rok: 2003/2022
Wydawnictwo: Astra
ISBN:978-83-66625-91-4

Jak tytuł sam sugeruje, mówmy tu tylko o konkretnym przedziale w historii Anglii, choć autorowi zdarza się nawiązać do czasów współczesnych. Z głęboko akademickim zacięciem Evans analizuje różne rodzaje śmierci, ale także konsekwencje, które ze sobą niosły. Śmierć władcy oznaczała zachwianie sytuacji politycznej w państwie - czy to przez koniec dynastii, czy przez same okoliczności zgonu, które poddawały w wątpliwość żywot króla. 

 

Evans dzieli najciekawsze historycznie przypadki tematycznie: przedstawia, co było traktowane jako kara boska, jakie były konsekwencje królobójstwa, co stanowiło o ciągłości władzy, a także jak interpretowano rozkład ciała monarchy. Ze względu na nikłą rolę królowych nie ma jak się rozpisać na temat źródeł przedstawiających okoliczności ich śmierci, jednak znajdziemy na ten temat skromny rozdział.

Choć spodziewałam się bardziej makabrycznej lektury obfitującej w ciekawostki historyczne, niespełnione ambicje i legendy, dostałam rzetelne akademickie opracowanie rozkładu sił duchowieństwa i władzy świeckiej, tendencji archiwistów i kronikarzy, a także wyjaśnienie używanych przez nich metafor.

Tematem byłam szalenie zainteresowana, ale książka okazała się ciężka w odbiorze, na pewno będzie zatem stanowiła spore wyzwanie dla osób nieprzyzwyczajonych do tego typu narracji, a także dla osób mniej obeznanych z królami Anglii. 

Dla fanów średniowiecza i książek popularnonaukowych może to jednak być nie lada gratka! 

8 komentarzy:

  1. Ta tematyka na pewno zainteresuje moją drugą połówkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Rewelacja! Nie sądziłam, że będą chętni na taką lekturę! ^_^

      Usuń
  3. Ale mnie zaciekawiła ta książka! Coś zdecydowanie dla mnie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo! Nie sądziłam, że zaciekawię taką książką! ^_^

      Usuń

Copyright © 2016 Redhead in Wonderland , Blogger