13:18:00

Legenda o samobójstwie

To jest najbardziej nieoczywista książka, jaką miałam przyjemność czytać w tym roku! A przy okazji jest to pierwsza książka wydana przez wydawnictwo Pauza. 

Tytuł: Legenda o samobójstwie
Tytuł oryginału: Legend of a Suicide

Autor: David Vann
Tłumacz: Dobromiła Jankowska

Rok: 2018
Wydawnictwo: Pauza
ISBN:978-83-949414-06

Głównym wątkiem wydaje się wyprawa 13-letniego Roya z ojcem na bezludną alaskańską wysepkę. Mają tam spędzić rok, ale nic nie idzie tak, jak powinno. Głównie dlatego, że ojciec Roya jest najbardziej irytującą postacią literacką, na jaką trafiłam od dłuższego czasu. 


Nieodpowiedzialny, zagubiony we własnym zgorzknieniu i chuci palant, który obarcza nastolatka winą, a także kładzie mu do głowy toksyczne frazesy. Krew czytelnika zalewa jak tylko czyta o takim zachowaniu. 

Sama opowieść okazuję się zaskakiwać czytelnika przeskokami chronologicznymi, gdybaniami, ale przede wszystkim żalem, zgorzknieniem i zawiścią. To także książka o miłości, która nie zrozumiana w porę znika, a także o słabościach, z którymi tak ciężko walczyć w pojedynkę. 

Sam język jest prosty, wręcz brutalny, ale fabuła potrafi nas zmylić z rozdziału na rozdział (rozdział? opowiadania? nowelę?). Pod koniec lektury zostajemy z ogromnym mętlikiem w głowie, tak jakby autor specjalnie chciał nas wprawić w stan, w którym znajdują się jego bohaterowie - są zagubieni, bezradni, a nawet sfrustrowani. 

Niektórym książka wyda się nudna, innym niezrozumiała, ale czytając takie historie i wychodząc daleko poza własną strefę komfortu na pewno jesteśmy bogatsi o przeżycia i przemyślenia, do których nie dotarlibyśmy na własną rękę.

8 komentarzy:

  1. Jeszcze zastanowię się nad lekturę tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Póki co raczej sobie daruję ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaintrygowała mnie ta książka. Mam nadzieję, że znajdę ją w bibliotece!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o, myślę, że tak! Ja ją właśnie w bibliotece znalazłam! :)

      Usuń
  4. Trochę już słyszałam o tej książce, ale jeżeli już to najszybciej przeczytam ją w wakacje, bo teraz mam zbyt dużo stresu, żeby sięgać po tego typu książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba mieć na nią nastrój, absolutnie się zgodzę!

      Usuń

Copyright © 2016 Redhead in Wonderland , Blogger