14:21:00

Lis

Książki, o których trzeba myśleć w trakcie lektury i jeszcze długo po niej, to dobre książki. Bez wątpienia długo zmagałam się z napisaniem recenzji, bo niektóre wątki po prostu musiałam przeanalizować i poukładać.

Tytuł: Lis
Tytuł oryginału: Fox

Autor: Dubravka Ugrešić
Tłumacz: Dorota Jovanka Ćirlić

Rok: 2017/2020
Wydawnictwo: Literackie
ISBN: 978-83-08-07004-8

Dubravka Ugrešić jest chorwacką eseistką i pisarką. Jej działalność naukowa skupia się na literaturze rosyjskiej, a sama autorka z powodów politycznych pozostaje na emigracji — stąd liczne odniesienia np. do Holandii czy Stanów Zjednoczonych. W swoich pracach krytycznym okiem patrzy zarówno na świat rzeczywisty, jak i ten związany z literaturą. Nie boi się używać sarkazmu i parodii, aby uwypuklić największe problemy w świecie pisarzy i literatów. 
Lis uchodzi za powieść, ale tak naprawdę to zbiór sześciu esejów, które płynnie zmieniają tematy. Tytułowe zwierzę jednak zawsze pozostaje motywem przewodnim, totemem autorki, stworzeniem, którego cechy są utożsamiane z pisarzami, kobietami, partyzantami i wieloma innymi.

Lis jest totemem pisarza. (…) Symboliczne znaczenie lisa w niemal wszystkich mitologiczno-folklorystycznych tradycjach sugeruje spryt, zręczność, mistrzostwo, przypochlebność, zdradę, kłamstwo, dwulicowość, pozoranctwo, egoizm, podłość, samouwielbienie, łakomstwo, uwodzicielstwo, seksualność, skłonność do zemsty, samotność.
fragment książki

Ugrešić mówi o pisarzach mniej znanych, wręcz uznanych za zaginionych na kartach historii, o których zostały raptem wzmianki lub przypisy, ale także o autorach tak znakomitych jak Nabokov. Z anegdot i faktów historycznych wyłania się jednak głównie geobiografia pisarki — wątki autobiograficzne powiązane ściśle z migracją, odarciem z tożsamości, ciągłą wędrówką, próbą znalezienia własnego miejsca i własnej tożsamości. Ale to także bardziej uniwersalna refleksja nad statusem kobiety — jako muzy, autorki, krytyka, postaci z książki lub czytelniczki. 

Zagłębiając się w ten dziwny, niepokojący, ale jednak znajomy świat, dostrzegamy postacie drugoplanowe, na które często nie zwrócilibyśmy uwagi. Podróżując przez Japonię, Rosję, Bałkany czy Amerykę zdajemy sobie sprawę, że w swoich analizach pochylamy się nad problemami pisarzy, a zapominamy o kobietach, które im towarzyszyły, często kreowały te persony świata kultury, zwabiały rzadkiego motyla lub cierpliwie trwały u boku mężczyzn, świadome, że ich bunt niczego nie da, ponieważ będzie odebrany jako napad histerii lub zazdrości. 

To książka błyskotliwa, ale nie zabawna. Zmuszająca do analizy i głębszych przemyśleń, wytrawna i nie na każde literackie podniebienie. Rzeczowość esejów przeplata się z autobiograficznym żalem, razem z autorką/narratorem zastanawiamy się, jak powstaje opowieść oraz czy świat rzeczywisty tak bardzo różni się od świata przedstawionego. Dowiadujemy się więcej o konflikcie w Chorwacji, o prześladowaniach, ostracyzmie i urazach tkwiących w społeczeństwie lata później.

To przeprawa przez literackie ciekawostki, tanie hotele, kiepskie sympozja i zwykle życie. To fakty historyczne, analiza polityczna i krytyka literacka. To wędrówka między wierszami, rozmowami i lotniskami. To uczta, zabawa i dysputa. Ta książka to Lis.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Nie zdążyłam z poniedziałkową recenzją, ale dzisiaj nadrabiam z przytupem, bo do napisania tej opinii zbierałam się długo! Powieść, która powieścią nie jest, lis - totem pisarza, krytyka literacka, pozycja kobiet, chorwacka polityka, autorzy znani i nieznani, poszukiwanie tożsamości. To wszystko i wiele więcej kryje w sobie "Lis". Recenzja już czeka na blogu, wchodźcie, czytajcie i dajcie znać, czy to literatura dla Was! . . . . #lis #fox #dubravkaugresic #wydawnictwoliterackie #essay #novel #croatia #yugoslavia #croatianliterature #jugosławia #chorwacja #academiclife #literaryscholar #bookstagrampl #takczytam #książkanadziś #czytaniejestfajne #bookworm #ribbon #fern #plantsforlife #czytambolubie #instabooks #kochamksiążki #spring #wiosna #criticism #womeninliterature #femaleauthors #russianliterature
Post udostępniony przez Redhead in Wonderland (@redhead_in_wonderland)
Za egzemplarz recenzencki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu.

19 komentarzy:

  1. Może i wartościowe te eseje/ta powieść, ale jakoś nie jestem na nią łasa.🤔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może innym razem, a może to nie Twój gatunek. Ale dziękuję za odwiedziny! ♥

      Usuń
  2. Zauroczyło mnie zdjęcie :) Co do treści to nie mój gatunek ale cieszę się, że przeczytałam Twój wpis ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem prostą dziewczyną - widze nazwisko Nabokov, czytam książkę, nawet jeśli to nie jego, ale o nim :) Poważnie, jestem zaintrygowana i z przyjemnością będę się za tą ksiązką rozglądać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahaha! :D To cudownie! Nabokov sam w sobie jest postacią dla mnie tak barwną, ekscentryczną i odrobinę przerażającą, że nie dziwię się Twojej reakcji!

      Usuń
  4. Okładka to jedna z tych, które (według mnie) w pierwszym momencie nie robią wrażenia, nie krzyczą do czytelnika z półki: weź mnie! mnieeee! Ale kiedy podejść bliżej i przypatrzeć się uważniej, budzą uznanie. Treść również mnie zaintrygowała. Teraz nie mam możliwości, bo ani kupić nie kupię ani wypożyczyć nie wypożyczę, ale kiedy będę mieć okazję, na pewno ją przeczytam. Na motywy niedoceniania kobiet w literaturze i życiu zawsze zwrócę uwagę. Do tego darzę Chorwację ciepłymi uczuciami, choć o samych Chorwatach niewiele wiem. O ich historii czy kulturze również. Właściwie wiem tylko, że mamy bardzo podobne języki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak miałam z okładką - im dłużej się jej przypatrywałam, tym bardziej podobało mi się połączenie elementów, proste i niekrzykliwe. Bardzo zachęcam do książki, bo to mądra lektura, a taka nie zawsze jest promowana w naszych mediach i na naszym rynku wydawniczym. A z tego, co piszesz, zachęca Cię w tej książce bardzo dużo zagadnień, więc wypatruj! ♥

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Świetnie! Będę czekać na Twoją opinię! ^_^

      Usuń
  6. Powiem Ci, że czuję się zaintrygowana i będę miała tą książkę na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto jej wypatrywać! I cieszę się, że zaciekawiłam! ^_^

      Usuń
  7. Normalnie nie sięgam po ten gatunek literacki, jednak udało Ci się mnie skusić. Chętnie schrupię tę książkę i zobaczę jak smakuje. Bardzo fajna recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Dziękuję za odwiedziny i cieszę się, że książka wpadła Ci w oko! ♥

      Usuń
  8. Pierwszy raz widzę tą książkę i mimo, iż jest interesująca to nie wiem czy do końca dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Po Twojej recenzji wiem już, że to książka, którą muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że zachęciłam! Udanej lektury! ^_^

      Usuń

Copyright © 2016 Redhead in Wonderland , Blogger